Nieuwe wegen

Dankzij innovatie

Lees verder Nieuwe wegen

Dankzij innovatie

Lees verder

Innovatie is van levensbelang om te kunnen voldoen aan de toenemende zorgvraag. Zo maakt techniek het mogelijk dat een arts via een live videoverbeelding meekijkt met de patiënt in de ambulance. Deze toepassing is nu nog toekomstmuziek, net als telefoons die standaard met een AED worden geleverd. Maar innovaties als dit komen er aan en zorgen ervoor dat ter plekke sneller kan worden gedaan wat moet worden gedaan. En dan nóg blijft ambulancezorg mensenwerk.

FILM ‘INNOVATIES IN DE AMBULANCE’

FILM ‘INNOVATIES IN DE AMBULANCE’

INTERVIEW JAN DE NOOIJ

INTERVIEW JAN DE NOOIJ

‘Stap over je eigen schaduw’

Als medisch eindverantwoordelijke binnen RAV Hollands Midden en als ongekroond visionair van de organisatie, laat Jan de Nooij zich graag uit over de noodzaak van innovaties.

Mens of machine?
‘Mens dankzij machine, natuurlijk! Techniek is dienend. Innovatie is van levensbelang om te kunnen voldoen aan de toenemende zorgvraag. Maar we moeten er wel op een gezonde manier naar blijven kijken. We komen uit een periode die bol staat van de technologische innovaties. Terwijl de helft van ons werk bestaat uit non-technical skills. Een luisterend oor, tussen de regels door lezen, geruststellen. Die sociale kant moeten we ook weer aandacht geven.’

Volgen of voorop lopen?
‘Wij kunnen goed out of the box denken. We waren de eerste die met het mechanische hartmassageapparaat LUCAS begonnen, en zijn nu de eerste met de Tempus ALS® monitor. Gewéldig apparaat! Maar je hoeft het niet allemaal zelf te bedenken. Accepteer dat je niet alles weet. Blijf onbevangen en stap over je eigen schaduw heen. Het delen van kennis maakt dat wij als soort steeds beter worden. Ego is totaal niet interessant. Iedereen zweet van angst als hij pijn op de borst heeft. Waar wij komen om zorg te verlenen, valt alle status weg. Als je die rauwe kant van het leven hebt gevoeld, is het makkelijker om je open te stellen voor de ideeën van een ander.’

Vertrouwen of vernieuwen?

‘Ziekenhuizen kraken in hun voegen. Ambulances worden steeds vaker ingezet in niet-spoed situaties waardoor ons werk onder druk komt te staan. Om op tijd de juiste deskundigheid bij de patiënt te krijgen, moeten we vernieuwen. Ik noem deze tijd “Innovatie 0.1”. We zitten op een traject waarvan het eind nog niet in zicht is. Burgerhulpverlening gaat een veel grotere rol spelen, straks heeft iedereen een AED in zijn telefoon, er komen ingebouwde sensoren die je hartritme continu registreren.’

Commando’s of sociaal werkers?

‘Er is een steeds grotere groep mensen die nergens meer terecht kan en daarom 112 belt. Waren wij een paar jaar geleden nog de commando’s van de zorg, zoals ik het indertijd vaak noemde, nu worden we meer en meer mobiele sociaal werkers. De zorg verandert, zoals alles in het leven een golfbeweging is. Als we met een open mind blijven luisteren en rondkijken, ontdekken we oplossingen in andere werkvelden dan de zorg. En daar kom je alleen achter als je van de gebaande paden af durft te wijken. Zo was ik ooit in Texas. Ik zie die stoffige wegen nog voor me. Dáár hebben we veel geleerd over zorg op afstand. Hier heb je in een straal van 20 kilometers altijd wel een ziekenhuis. Daar zijn de afstanden zo enorm, dat de urgentie van vernieuwing nog net wat groter is.’

DIGITAAL RITFORMULIER IN GEBRUIK

DIGITAAL RITFORMULIER IN GEBRUIK

Geen dubbel werk meer

In november 2017 is RAV Hollands Midden op al haar ambulances gestart met het digitaal verwerken van ritgegevens. Dit is voor ons een belangrijke vernieuwing. Het systeem bestond al langer, maar wij hebben gewacht op een goed doorontwikkelde versie die optimaal past bij de rest van de apparatuur op onze ambulances. Dit is ‘Navarra’ geworden. Ons doel met het inzetten van het digitaal ritformulier: geen dubbel werk meer verrichten. Met het digitaal ritformulier hoeft de ambulanceverpleegkundige niet meer handmatig gegevens over te nemen van de melding of de monitor. Alle apparatuur communiceert met elkaar en kan informatie over de patiënt doorsturen naar het ontvangende ziekenhuis of de huisarts. Voorheen was de huisarts voor deze informatie afhankelijk van de patiënt. Die kon een kopie van het ritformulier bij de huisarts afgeven. In het filmpje ‘Innovaties in de ambulance’ zie je ook hoe het digitaal ritformulier in de praktijk werkt.

Film ‘Innovaties in de ambulance’